kebahagiaan hidup

Dengan Kecerahan Pagi

Dengan kecerahan pagi, anda mendapat peluang untuk memulakan yang baru Banyak dugaan yang kutempuhi di sepanjang hidup ini. Masalah kerja, masalah kewangan, masalah dengan pasangan dan masalah dengan anak-anak. Ibu dan ayahku berpisah semasa aku masih kecil, dan aku dibesarkan…

Sabar Kunci Kebahagiaan

Sabar Kunci Kebahagiaan

Sabar itu kunci kepada kejayaan. Anda akan mendapat anak ayam dengan mengeramkan telor ayam, bukan dengan memecahkannya. Kita selalu diingatkan bahawa “sabar itu separuh daripada iman.” Apa yang menarik kepada saya tentang bersabar adalah kita selalu diperingatkan tentangnya. Bila berhadapan…

7 Keajaiban Kehidupan

7 Keajaiban Kehidupan

Ada tujuh keajaiban kehidupan yang kebanyakan daripada kita tak perasan, tak ambil kisah atau tak hargai, yang selalunya disebabkan oleh kesibukan kita mengejar “kebahagian”. Dan kita mungkin terlupa yang tujuh keajaiban inilah yang menjadi asbab kita mendapat kebahagian. Keajaiban tersebut…

Perlukah Pengiktirafan Manusia?

Perlukah Pengiktirafan Manusia?

Baru-baru ini diviralkan berita tentang Unesco telah memberi pengiktirafan Islam sebagai agama yang paling aman di dunia. Ramai daripada kita yang merasa seronok dengan berita tersebut. Apa tidaknya, selama ini Islam ditohmah sebagai agama yang menggalakkan keganasan. Walaupun ramai dari…

hidup bahagia

Belajar Hidup Di Saat Ini

Ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan hidup umumnya bergantung kepada sama ada kita dapat hidup di masa kini. Tidak kira apa yang telah berlaku di masa lalu dan apa yang akan berlaku atau tidak berlaku esok, saat ini adalah di mana kita…

Jangan Menyalahkan Orang Lain

Jangan Menyalahkan Orang Lain

Apabila apa yang diharapkan atau diingin tidak dicapai, atau berlaku sesuatu yang tidak diingini; Apa reaksi anda? Jika anda seperti kebanyakan orang, anda akan menyalahkan orang lain, sesuatu atau keadaan. Berikut saya paparkan beberapa situasi atau perkara yang kita semua…

Rendahkan Harapan Anda

Rendahkan Harapan Anda

Dalam satu mesyuarat pada minggu lepas saya meminta ahli mesyuarat supaya tidak menaruh harapan untuk mencapai sasaran yang ditetapkan. Saya tidak mendapat apa-apa tindak balas daripada mereka. Mungkin bagi mereka permintaan tersebut tidak logik. Siapa yang tidak mahu mencapai sasaran…

puasa ramadhan produktif

Produktif Di Bulan Ramadhan

Alhamdulillah, syukur kita kepada Allah s.w.t. kerana diberi peluang dan kesempatan untuk berjumpa dengan Ramadhan sekali lagi. Bagaimana dengan Ramadhan pada tahun ini? Adakah anda akan menempuh, mengharungi atau melalui seperti tahun-tahun sebelumnya? Atau anda akan menjadikan Ramadhan tahun ini…

ucapkan-sayang

Ucapkan Pada Seseorang Yang Anda Sayang Dia

Agak susah nak tulis untuk tajuk ni kerana kebanyakan orang Melayu (termasuk sayalah tu) jarang meluahkan perasaan, yang boleh dikatakan selalu adalah menunjuk perasaan. Bukan orang Melayu saja kot, bangsa lain pun sama juga. Mungkin orang Perancis terkecuali (Je t’aime)….

nasihat luqman al-hakim

Jadi Pendengar Yang Baik

Dulu saya bukan seorang pendengar yang baik. Saya suka memotong cakap orang lain. Belum habis orang tu bercakap, saya dah memberi respons seolah-olah saya tahu apa penghujung kata-katanya. Selalunya respons saya tak begitu tepat. Kini saya dah berjanji kepada diri…