Rendahkan Harapan Anda

Dalam satu mesyuarat pada minggu lepas saya meminta ahli mesyuarat supaya tidak menaruh harapan untuk mencapai sasaran yang ditetapkan. Saya tidak mendapat apa-apa tindak balas daripada mereka. Mungkin bagi mereka permintaan tersebut tidak logik. Siapa yang tidak mahu mencapai sasaran…

puasa ramadhan produktif

Alhamdulillah, syukur kita kepada Allah s.w.t. kerana diberi peluang dan kesempatan untuk berjumpa dengan Ramadhan sekali lagi. Bagaimana dengan Ramadhan pada tahun ini? Adakah anda akan menempuh, mengharungi atau melalui seperti tahun-tahun sebelumnya? Atau anda akan menjadikan Ramadhan tahun ini…

kerja bertangguh tak menjadi

Pelikkan? Kita selalu berjanji pada diri sendiri yang kita akan membuat sesuatu untuk kebaikan diri, keluarga atau masyarakat, tetapi akhirnya kita menangguhkannya. Kita berjanji pada diri untuk bersenam dan makan makanan seimbang untuk mempertingkatkan kesihatan diri, tetapi kita selalu menangguhkan…

ucapkan-sayang

Agak susah nak tulis untuk tajuk ni kerana kebanyakan orang Melayu (termasuk sayalah tu) jarang meluahkan perasaan, yang boleh dikatakan selalu adalah menunjuk perasaan. Bukan orang Melayu saja kot, bangsa lain pun sama juga. Mungkin orang Perancis terkecuali (Je t’aime)….

refleksi diri

Peringatan untuk diri sendiri (dan para pembaca): Jika anda tidak suka kepada wajah di dalam cermin, jangan perbaiki cermin tetapi perbaiki diri sendiri. Siapa cermin kita dalam kehidupan ini? Dalam kehidupan, kita banyak merungut tentang seseorang atau perkara yang kita…

sedekah hidup bahagia tenang

Jika anda inginkan kehidupan yang tenang, bahagia dan selalu merasa cukup dengan apa yang dimiliki, pupuk sifat pemurah dengan banyakkan amalan memberi sedekah. Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, Ayat 262 yang bermaksud: ÔÇťOrang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian…

nasihat luqman al-hakim

Dulu saya bukan seorang pendengar yang baik. Saya suka memotong cakap orang lain. Belum habis orang tu bercakap, saya dah memberi respons seolah-olah saya tahu apa penghujung kata-katanya. Selalunya respons saya tak begitu tepat. Kini saya dah berjanji kepada diri…

Pernahkah anda bertanya pada diri, “Adakah aku seorang yang sibuk?” Soalan ini anda perlu tanya pada diri sendiri untuk mengetahui dalam golongan mana anda tergolong. Golongan yang beruntung atau golongan yang rugi? Ada 19 soalan lagi yang anda patut tanya…

buat baik sedekah

Ramai di antara kita, oleh kerana terlalu sibuk dengan kerja, tidak mempunyai masa untuk membangun diri dari aspek kerohanian. Kita tidak punya masa untuk ke masjid, surau atau ke majlis ilmu untuk pengisian rohani. Bila diajak jawapan yang biasa diberi…

Motivasi Islam

Hari ni saya akan sambung cerita tentang “Anda fikir anda siapa?” Saya akan kongsikan tiga cara untuk mempertingkatkan pandangan tentang diri sendiri, yang akan mempertingkatkan kualiti diri dalam menjalani kehidupan seharian. 1. Anda perlu ambil kisah bila perasaan “Saya tidak…